در شش ماه گذشته ٣٠٠ فارم مرغداری در فراه تعطیل شده است
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...
No details available

در شش ماه گذشته ٣٠٠ فارم مرغداری در فراه تعطیل شده است

فراه (پژواک، ٢٨ سنبله٩٠) سه صد فارم مرغداری، به علت عدم همکاری دولت و موسسات،  در ششماه گذشته در ولایت فراه، از فعالیت بازمانده است.

بربنیاد معلومات فارمداران ومسوولین زراعت ولایت فراه، ایجاد فارمهای مرغداری خصوصی، در این ولایت ، حدود ٨سال قبل رایج شد و رقم آن تا پنجصد فارم رسید.

فارمداران فراه، چوچه های مرغ نوع گوشتی را ازایران، پاکستان و ولایت هرات وارد نموده و بعد از مراقبت ٤٠ الی ٥٠ روزه در فارمهای پرورشی خود، آنها را به بازارهای ولایات همجوار و برخی ساحات ایران عرضه میکنند.

اما طبق اظهارات منابع یادشده، به علت عدم کمک و حمایت از جانب دولت و موسسات، ظرف ٦ماه گذشته ٣٠٠ فارم مرغداری دراین ولایت، از فعالیت بازمانده است.

  انجنیر محمدجعفر آمر تحقیق و ترویج ریاست زراعت ولایت فراه ميپذيرد که از ٥٠٠ فارم بزرگ مرغداری درآن ولايت، فعلاً ٢٠٠ فارم آن فعال است.

وی دلیل غیرفعال شدن ٣٠٠ فارم رابلند بودن قیمت دانه مرغ، گران بودن نرخ چوچۀ مرغ وارداتی، ورود گوشت مرغ از خارج کشور و نبود واکسین و ادویه برای جلوگیری از امراض مرغ  ميداند.

موصوف گفت که  يکتعداد زفارمداران، به دلایل فوق خساره مند  گردیده و ورشکست شده اند.

انجینر جعفر افزود: "با آنکه ٣٠٠ فارم غیر فعال است؛ ما سطح تولید فارمهای موجود ولایت فراه، نسبت به تقاضا و ضرورت مردم این ولایت، بسیار بلند است و قسمت قابل ملاحظه تولیدات آن؛ به ولایات هرات، هلمند، نیمروز، بلخ و حتی قرار معلومات طور قاچاقی به زابل، زاهدان و دیگر شهرهای ایران نیزانتقال میگردد.

جعفراظهار داشت که درسال قبل، به دلیل فعال بودن همه فارمهای مرغداری، یک کیلوگوشت مرغ به ٨٠ الی ٩٠ افغانی فروش می شد؛ اما با تنزیل میزان تولید، قیمت فی کیلو گوشت مرغ اکنون به ١١٠ الی ١٢٠ افغانی رسیده است.

انجنیر محمداسلم دانا رییس زراعت ولایت فراه، به پژواک گفت که ازعدم فعالیت300فارم مرغداری خصوصی در این ولایت، مشکلات و خواستهای فارمداران، به وزارت زراعت راپور داده است.

وی افزود که چندی قبل، هیئت اعزامی وزارت زراعت به این ولایت، مشکل فارمداران را مشاهده نموده و مورد برسی قرار داد؛ اما از جانب آن وزارت تاکنون اقدامی نشده است.

دانا علاوه کرد که فارمداران، توان خریداری ماشین های بزرگ چوچه کشی را درکنار پرورش مرغ ندارند و اگر در تورید همچو ماشینها، دولت و یا موسسات کمک کند، در کنار تولید مرغ گوشتی در ولايت فراه، زمین] تولید و پرورش مرغ تخمی نیز فراهم شده و ضرورت تورید تخم مرغ از خارج کشور نیز تا اندازه ای رفع خواهد شد.

انجنیر جعفر گفت که ازدفتر تیم بازسازى ولايتى (PRT ) وARD نیز تقاضا شده است که پروژه هایی را بخاطر حمایت و تقویت فارمداران ایجاد نموده و در آوردن ماشین های بزرگ چوچه  کشی به این ولایت، تهیۀ واکسین و ماشین تولید دانۀ مرغ، با فارمداران کمک نمایند؛ ما آنها تا کنون پاسخ مثبت ارائه نکرده اند.

محمد عظیم یکتن از فارمداران، در قریۀ مساو ولسوالی پشت رود ولایت فراه است.

و ی درحالیکه مصروف تنظیم فارم خود بود، در مورد شیوۀ پرورش چوچۀ مرغها، به پژواک گفت که چوچه مرغهای وارداتی را از ایران، پاکستان، ولايت هرات و اتحادیه های مرغداری موجود در شهر فراه، خریداری نموده و در اتاقهای مخصوص که درفارم موجود است؛ تحت پرورش و مراقبت قرار ميدهند.  

موصوف علاوه کرد که دورۀ پرورش چوچه مرغ، معمولاً ٤٠  تا ٥٠ روز است و در پایان این مدت؛ هر چوچه مرغ، دو الی سه کیلو گرام و حتی بیشتراز آن وزن میگیرد.

وی اظهار داشت که اگر چوچه ها مریض و تلف نشوند و بازار فروش مناسب باشد، عايد شان بيشترميباشد.

محمد عظیم علاوه نمود که عرضۀ گوشتهای مرغ یخچالی بی کیفیت خارجی، به قیمت نازل در بازار، بلند بودن قیمت چوچه مرغ وارداتی وخوراکۀ آن، و نبود ماشینهای بزرگ چوچه کشی، باعث می شود که در مقابل گوشت مرغ وارداتی رقابت نتوانند و به همین دلیل صدها فارم از فعالیت بازمانده است.

 وی افزود که در هر دورۀ پرورشی، ١٠ الی ١٢ هزار چوچه را داخل فارم میکنند.

به گفتۀ محمد عظیم، در ولایت فراه ده اتحادیۀ مرغداری وجود دارد و هریک آنها، ده ها فارم قراردادی داشته و برای شان چوچه مرغ، دانۀ آن و ادویۀ مورد نیاز را تهیه میکنند.

محمد داود یکتن از مسوولین اتحادیۀ برادران اتفاق در شهر فراه، به پژواک گفت که هشتاد فارم تربیۀ مرغ در ولسوالی های پشت رود، اناردره، شیب کوه و ولسوالی قلعه کاه، شامل اتحادیۀ آنها ميباشد.

وی افزود که وظیفۀ اتحادیه ها، تهیۀ چوچه مرغ ازایران، پاکستان و هرات، برای فارمداران است؛ زیرا ماشین چوچه کشی دراین ولایت وجود ندارد.

   محمد داود علاوه کرد که چوچه های وارداتی، قیمت تمام میشود؛ بناءً تصمیم گرفته اند تا  ماشینهاى چوچه کشی را خریداری و به ولایت فراه انتقال دهند.  

   اتحادیۀ صداقت، یکی از تولید کننده گان بزرگ چوچه مرغ در سطح حوزۀ غرب، در ولایت هرات است.

عبدالکریم مسوول این اتحادیه، در تماس تیلفونی با پژواک گفت که حدود ٥٠ فارم تربیۀ مرغ در فراه تحت حمایت، این اتحادیه است.

وی افزود که هفتۀ پانزده هزار چوچۀ تولید شده را، به فارمداران مربوطۀ این اتحادیه درولایت فراه انتقال میدهد.

به گفتۀ کریم،  قیمت هر چوچه، برای فارمدار ٢٨ افغانی تمام می شود.

وی علاوه کرد که تورید چوچه مرغ پاکستانی و ایرانی که اکثراً مریض میباشند و به قیمت پائینتر نسبت به مرغ فارمهای فراه عرضه میشوند، بالای فروش چوچه مرغهای وطنی تأثیر منفی گذاشته و باعث ورشکستگی فارمداران شده است.

عبدالکریم گفت: "باید دولت جلو تورید مرغ، گوشت و دانۀ آنرا از خارج بگیرد و در عوض، فارمدارن خصوصی را در تهیۀ ماشین های بزرگ چوچه کشی و ایجاد فابریکۀ تولید دانۀ مرغ کمک نماید.

نوراحمد، یکتن از فارمدارا ورشکست شده در مرکز ولایت فراه است.

موصوف علت ورشکست شدنش را، موجودیت گوشت مرغ وارداتی، مرگ ومیرچوچه مرغها، کمبود ادویه مورد نیاز، بلند بودن قیمت چوچه مرغ و موادغذایی آن خواند.

وی به پژواک گفت که در قریۀ سور، یک فارم پرورش مرغ، به ظرفیت ٧هزار چوچه مرغ دارد؛ اما به دلایل یادشده وعدم حمایت از جانب دولت، از ٦ماه به اینطرف از فعالیت بازمانده است.

نوراحمد افزود که اگر دولت کمک نمی تواند، حداقل برگوشت یخچالی وارداتی، محصول بیشتر وضع کند تا  فارمداران ولايت فراه، در مقابل آن رقابت بتوانند>

محمد عیسی یکتن از باشنده های ولایت فراه است که دو هفته پیش، از شهر کرمان ایران بازگشته است.

 وی به پژواک گفت: "مرغ های پرورش یافته در ولایت فراه را به چشم خود، در شهرهای زاهدان، زابل، بوشِهر و کرمان ایران دیدم که خرید و روش می شد."

 وی افزود که یکی از دوستانش مرغ را طور قاچاقی از فراه، به شهر کرمان و زاهدان ایران انتقال میکند؛ اما هويتش را افشا نکرد.

انجنیر جعفر، آمرتحقیق و ترویج ریاست زراعت ولایت فراه میگوید: "اگر دولت میخواهد فارمهای پرورش مرغ توسعه پیدا کند، باید درایجاد فابریکۀ تولید دانه مرغ، آوردن ماشینهای بزرگ چوچه کشی، تهیۀ واکسین و ادویه برای جلوگیری از امراض مرغ، دادن قرضه برای  فارمداران و ایجاد مارکیت خوب فروش مرغ در کشور توجه نماید." 

شهروندان ولایت فراه نیز از موجودیت مرغ زندۀ وطنی و گوشت آن، به قیمت مناسب دراین ولایت خرسند اند.

عبدالسلام یکتن ازباشنده گان شهر فراه، که غرض خریداری گوشت مرغ به یکی از دکانهای شهر آمده بود، به پژواک گفت: "گوشت مرغ فارمهای وطنی فراه را، بر مرغ های مرده و یخچالی ترجیح می دهم؛ زیرابا کیفیت تر است و لذت بهتر دارد و همچنان از ناحیه شیوۀ ذبح آن نیز مطمئن هستم. "

وی علاوه نمود که فی کیلو گوشت مرغ یخچالی که از خارج وارد میشود، ١٠٠ افغانی و مرغ زندۀ فارم فراه، فی کیلو ١١٠تا ١٢٠ افغانی، به فروش میرسد؛ اما ارزش آنرا دارد که از گوشت مرغ زنده که بسیار لذیذتر و از کیفیت عالی برخوردار است استفاده شود.

عبدالسلام میگوید: "اگر مردم، به عوض گوشت مرغ یخچالی خارجی، از مرغ های زندۀ وطنی استفاده کنند، علاوه براینکه غذای باکیفیت و صحی را نوش جان میکنند، باعث انکشاف فارم های تربیۀ مرغ شده و برای تعدادی ازهموطنان، زمینۀ کارنیز مساعد میشود.

عبدالظاهر یکتن از مرغ فروشان شهر فراه، به پژواک گفت که روزانه ٥٠-٦٠ کیلوگرام مرغ زنده را به فروش می رساند.  

وی علاوه کرد که برخی مردم به دلیل اینکه مرغ های یخچالی نسبتاً ارزانتر است، آن را تقاضا میکنند و موجودیت گوشتهای یخچالی، بالای فروش مرغهای وطنی تأثیر گذاشته است.  

   عبدالظاهر گفت: "مرغ زنده را از فارم ها خریداری میکنم و سپس به نرخی که قبلاً به اساس فیصلۀ اتحادیه های مرغداری و ریاست شاروالی تعیین شده است، به فروش می رسانیم و در یک کیلو، 5 افغانی مفاد میکنیم."

عبدالمجید قرار، سخنگوی وزارت زراعت، در مورد خواست فارم داران فراه، به پژواک گفت که این وزارت مطابق پالیسی، درعرصه های تولیدی سرمایه گذاری نمی تواند؛ اما متشبثین خصوصی و دهاقین را حمایه میکند.

وی افزود که این وزارت، به خاطر حمایت دهاقین و آنهایی که فارمهای مالداری را ایجاد نموده ویا می نمایند، سیستم قرضه دهی، اجاره دهی زمین، آماده سازی طرحهای تجارتی و بازاریابی را ایجاد نموده و آنها می توانند به خاطر تهیۀ دستگاه و فابریکه و سایر نیازمندیهای خود، از آن استفاده نمایند.

قرار؛ آسیب پذیری سکتور خصوصی و متشبثین را در برخی موارد از ناحیۀ موادخوراکی و اجناس وارداتی پذیرفته و افزود که عرضۀ محصولات زراعتی وارداتی ارزان در بازارهای کشور، دهاقین و متشبثین را متضرر می سازد.

وی گفت که در سال گذشته، دراثرپیشنهاد آنها، وزارت مالیه، تعرفۀ گندم وارداتی را تا اندازه ای بلند برد، که نتیجۀ خوب داد و به نفع دهاقین تمام شد.

مجید قرار، از تورید نهال خارجی نیز یادآور شده گفت: "با آنکه نهال به اندازه کافی در داخل کشورموجود است؛ اما نهال خارجی وارد می شود، که صنعت قوریه داری کشور، ازاین ناحیه متضرر شده است."

سخنگوى وزارت زراع، اظهار داشت که دراین موارد پیشنهاداتی به وزارت مالیه صورت گرفته و مطمًننأ که آن وزارت در برنامۀ ریفورم سیستم مالیات، که آنرا زیردست دارد، درنظر خواهد گرفت.


نظرات شما عزیزان:

arash
ساعت14:13---26 مرداد 1392
بسیار خوب

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب